Zanim obejrzycie wideo cofnijmy się rok wstecz.  W samy  2015 roku   w wypadkach  drogowych,   spowodowanych przez pijanych kierowców zgniło 10 tysięcy osób. To jeden człowiek na 51 minut.  To nie wszystko… rannych  zostało  aż 290 tysięcy ludzi. Czterominutowy film ma pokazać kierowcom jak  wygląda taki wypadek  z perspektywy osoby, która bierze w nim udział. Jedna decyzja może kosztować życie nie tylko Twoje, ale i innych. Decyzja, której nigdy nie będziesz mógł cofnąć i o  niej zapomnieć… warto tak się narażać?

 

Za  stworzeniem filmu stoi  potężny koncern  alkoholowy Diageo z siedzibą w  Londynie, który jest największych światowym producentem mocnych  trunków. Odpowiada za produkcję alkoholi takich marek jak Smirnoff i Guinness. Wideo zostało przygotowane tak, że możemy je oglądać  na  Facebook 360, YouTube 360… jest również zintegrowane z  aplikacjami z The New York Times. Będziemy je mogli również zobaczyć za pomocą Oculus Rif, Gear VR, HTC Vive,  oraz  Google Cardboard.

 

W   fabule filmu biorą udział pasażerowie trzech pojazdów.  W jednym z nich jest kobieta, która wkracza na nową ścieżkę w swoje karierze, para młodych rodziców oraz grupa przyjaciół w drodze na imprezę. Ich życie  ulega zmianie w ułamku jeden sekundy, a to wszystko przez złą decyzję jeden z tych osób.

 

Po nieudanej próbie wyprzedzenia  pojazdu w strefie zakazu mijania, nietrzeźwy kierowca zostaje oślepiony reflektorami nadjeżdżającego samochody zanim udaje mu się bezpiecznie  wrócić na swój pas. W rezultacie uderza w kolejny samochód,  który przy sile uderzenia   trafia w kolejne auto.  Pojazd   przewraca się i zatrzymuję kierowcę w środku.

 

Film 360 Diageo został wyprodukowany w USA i przeznaczony jest główniej dla brytyjskiej publiczności. Krytycy twierdzą, że ograniczenie odbiorców może  spowodować, że nie trafi do wystarczającej grupy ludzi.  Inni natomiast  twierdzą, że w taktyce zastraszania twórcy mogli się posunąć o  krok dalej… Nie pokazali wystarczająco dużo.

 

Należy również wspomnieć, że do tej pory nie wiadomo  jaki efekt niosą za sobą tego typu stymulacje…

 

Po tym jak NFL  ogłosiła, że zamierza  wykorzystać VR i  przy  kolejnych kampaniach prewencyjnych, pokazujących jak wygląda  życie z perspektyw ofiary rasizmu,  przemocy w rodzinie i seksizmu jeden z profesorów wykładający na Harvardzie  ostrzegał, że takie postępowanie może okazać się stratą czasu. Według Franka Dobbin, profesora socjologii:

 

„ Wszystkie badania laboratoryjne potwierdzają, że można zmienić nastawienie ludzi przez około 30 minut po przeprowadzonym szkoleniu, bądź treningu. Tylko w następstwie  od trzech  do sześciu  miesięcy później  możemy dostrzec  brak zmian, bądź negatywną reakcję, która spowodowana  jest tym, że  w rzeczywistości to Ty aktywujesz   nastawienie tych osób” …

 

Źródło: bbc.com